luni, 22 octombrie 2012

şase creioane - de Vlad Turburea

În clasa I am avut primele mele creioane colorate. Erau așezate într-o cutie de carton grosolan, poros. Parcă era o hîrtie de maculator, îngălbenită de vreme și îngroșată de lipsa slovelor; șase creioane colorate erau, de la stînga la dreapta – alb, galben, verde, albastru, roșu, negru. Oamenii mari săltau din sprînceană, ce mare lucru culori la pachet? Copiii în schimb se plecau, așa cum mi se întîmpla și mie cînd candela din perete mă apăsa pe umeri cu lumină.
Uneori erau ore de murire peste lume – pînă și limba clopotului înlemnea! Atunci, dacă aveai privirea la tine, puteai vedea toaca de la biserică furișîndu-se pe uliță, de dor de copac neînceput; în murirea aceea dată împrejur, auzeam eu culorile lovindu-se între ele –albgalbenverde albastruroșunegru – parcă era coada unui guștere bătînd în marginile cutiei de carton. Albgalver albgalver grunebastru șunero șunero, desena cu sunete viul gușterului meu și eu îl înțărcam cu lăcrimarea unui lăstar de vie, retezat de căderea aerului peste grădină.
Trecuse vremea lui an tan tichi tan și ai tu pe tine culoarea lui verde împăratul; în ferestre, sub mușcatele roșii, păpușile din cîrpe se treceau în galben, precum fecioarele începute prea devreme; arcurile din lemn de sînger se frăgezeau pe garduri apoi păleau de prea multă ridicare spre cer; săgețile din cucută, în lipsa zborului, se frîngeau a amar; viermii de mătasă, de dragul urmei lor albe pe frunza grasă de dud, se lepădau de gogoașă a doua oară; șotronul se desena el pe el și tot el pe el se juca pe uluci.
Da, acum era vremea culorilor la pachet, albgalver verben verben strunero; arată-ne creioanele, spuneau copiii, verben verben strunero. Sînt de la București, spuneam, de la Bucureeeeești, întelegeți voi ? Așa spuneam, și lungeam litera e, o gustam pre limba-mi și o loveam cu tîmpla de cerul gurii – mama ta , îmi ziceam eu ca un om mare – o să te mestec pînă scot sunet de literă din tine. A! se mirau copiii, și lungeau și ei pe e, dar nu era e-ul meu, se săturau repede de mestecat și înghițeau cu noduri. Doar unchiul Costei mai știa rostul. De unde ai tu, Costei, cercelul de aur din ureche? Din Insula Paștelui, din Insula Pașteeeeelui, întelegi Americane?
Nu scriam niciodată cu creioanele mele, ziua le auzeam în ghiozdan - albgalbenverde albastruroșunegru, albgalver verben verben strunero; seara, puneam cutia la capul patului, cu capacul deschis și mă lăsam dat difozorului cu membrană; bună seara copii, acum o să ascultați povestea prințesei de sare; a fost odată ca niciodată un tărîm al apelor, atît de întins, încît paserile care îl străbăteau făceau pui în plin zbor.
În penumbra odăii, creioanele scînteiau. Mamă, mă întreba mama, de ce nu tragi și tu măcar o linie cu creioanele alea? Nu pot mamă, spuneam, nu vezi tu, dacă scriu cu ele, se topesc! Acestea sînt lumînări, dacă scriu cu ele, se aprind și se topesc! Și ascultam mai departe povestea prințesei de sare; mă întrebam cum vine treaba cu facerea puilor în plin zbor și desenam în aer, cu degetul arătător, ceruri, paseri și ape; da, mereu cu degetul, topește-te tu deget al meu, mai am nouă, dar creioanele mele sînt doar șase.
Trecuse toamna, trecuse și iarna, acum rochiile de mireasă se scuturau peste lume, gardurile de mărăcini se înroșeau de sîngele Domnului; în dor de iarbă crudă, oamenii se credeau miei și se lăsau duși, cu romanițe în mînă, la tăierea de păcate; seara, se vedeau pe cer lehuze cu sînii grei, venind dinspre Calea Laptelui; pe la porți, el și ea se sărutau - așa spuneau unii - de fapt eu cred că schimbau cuvinte în tăcere. Flămîndă, viața se începea ea pe ea din toate părțile, numai creioanele mele rămîneau neîncepute. Desenam și acum cu degetul arătător, ceruri, paseri, ape.
Americane, îmi spunea Costei, un cercel se poartă în ureche, la vedere, nu în buzunarul de la piept, înteleeeegi? Nu înțeleg Costei! Începutul Americane, inceputul, ca să nu plîngi neînceputul! Ce știi tu Costei, ce? Auzi! albgalver verben verben strunero.
Într-o zi, cutia mea cu creioane colorate albgalver verben verben strunero a dispărut. Timpul cădea la picioarele mele cu gîtul întins. Învățătorul a întrebat clasa dacă are știre de asemenea întîmplare. Da domnule învățător, eu le-am luat, a spus Nicolici; din caietele de pe bănci, se auzeau petele de cerneală cum se usucă pe file; da domnule învățător! prea strînse în tocuri, penițele Klaps se răzvrăteau în onduleuri de sineală; cerurile se amestecau în călimări, cu paseri cu tot.
Treceți prin fața lui și spuneți-i ce aveți de spus, a mai zis învățătorul nostru.
Unul a spus – de ce Nicolici? Altul – să nu mai stai în bancă cu mine! Apoi a venit altul și a spus: hoțule de culori! Și atunci toți copiii au spus în cor, hoțule de culori, hoțule de culori!
Eu am spus – Nicolici, poți să-mi dai tu creioanele înapoi, poți Nicolici?
Se auzeau petele de cerneală cum se usucă pe file, penițele Klaps se răzvrăteau în onduleuri de sineală, hîrtia albastră în care erau îmbrăcate abecedarele se decolora vazînd cu ochii.
Uite, acestea sînt culorile tale! Și Nicolici mi-a dat o foaie de vocabular pe care erau desenate ceruri, paseri, ape și prințese de sare.
(Vlad Turburea)

22 de comentarii:

Pantiru Oana Alis spunea...

Interesanta povestire!

Înv. Leonte M. D. spunea...

Oana, ai putea argumenta? Ce ţi se pare interesant? Ce anume te-a atras? Care sunt enunţurile pe care ai fi vrut să le poţi scrie şi tu? :)

Panţiru Oana Alis spunea...

Mie mi s-a părut interesant finalul povestirii când autorul a descoperit că Nicolici a consumat culorile desenând ceea ce desena el cu degetul pe cer.
Aş fi vrut să pot inventa eu expresia ,,Trecuse toamna, trecuse și iarna, acum rochiile de mireasă se scuturau peste lume".
Felicitări, domnule Vlad Turburea!

Înv. Leonte M. D. spunea...

Bine, Oana!

Cioban Iuliana Daniela spunea...

Mie mi-a plăcut cum a inventat cuvinte și cum a pus mai mulți de e pentru că mi s-a părut interesant și ciudat. La vorbirea cu mai mulți de e se aude ca un ecou.Mie mi-a mai plăcut cum desena cu degetul prin aer în loc să-și folosească culorile pentru că are doar 6 culori, dar 10 degete. El considera că dacă și-ar pierde un deget ar mai avea încă 9, dar dacă și-ar termina o culoare nu ar mai putea colora nimic. Aș fi vrut să mă pot gândi eu la aceste cuvinte noi și interesante. Felicitări, domnule Turburea !

Înv. Leonte M. D. spunea...

Bravo, Iuliana! E prima intervenție pe blogul clasei și te felicit având în vedere că ești nouă în clasă :)
Ai argumentat opinia ta și asta înseamnă că ai citit atent.

Ghivnici Roxana spunea...

Mie mi-a placut din povestirea "Sase creioane" de Vlad Turburea expresia ,,Ma apasa pe umeri cu lumina.

Înv. Leonte M. D. spunea...

Și mie mi-a plăcut asta, Roxana! Și multe altele despre care vă voi scrie peste câteva zile.

Nastasa Claudia Maria spunea...

Mie mi-a placut toata povestea "Sase creioane ".E foarte frumoasa,pentru ca imi place cum a inventat cuvine din lumea culorilor si mi-a placut expresia "in plin zbor si desenam in aer,cu degetul aratator,ceruri,paseri si ape;da, mereu cu degetul, topeste-te tu deget al meu, mai am noua, dar creioanele mele sint doar sase"

Temneanu Alis spunea...

Mie mi-a placut ultima frază care arată ce transformare au primit culorile în mâna celui iertat de stăpânul culorilor.

Înv. Leonte M. D. spunea...

Foarte bine, Claudia și Alis!
Alis, te felicit că ai început să scrii cu diacritice! Va trebui ca toți colegii tăi să învețe să scrie așa!

Claudia Elena Morar spunea...

Mie mi-a placut cand zicea albgalbenverde pentru ca a amestecat culorile si a facut alta culoare. Este interesanta povestea!

Ioana Teodora spunea...

Mie mi-a placut expresia 'Trecuse toamna, trecuse și iarna, acum rochiile de mireasă se scuturau peste lume, gardurile de mărăcini se înroșeau de sîngele Domnului' deoarece florile primaverii sunt asemanate cu rochiile mireselor, iar inrosirea maracinilor cred ca este de la miei taiati de Paste.
Este adevarat, domnule Turburea?

Temneanu Alis spunea...

Domnule Vlad Turburea l-ați iertat pe Nicolici? Daca a văzut povestirea cred că a fost puțin rușinat de fapta lui.

Ioana Teodora spunea...

Domnule Vlad Tulburea, as vrea sa aflu, daca se poate, de ce ati spus in povestea "Sase creioane" Bucureeeeeesti cu 6 euri? Voiati sa aratati cat de mare este sau era un fel de mandrie buna ca locuiti in capitala Romaniei? Puteti sa imi raspundeti? Va rog frumos??

Nastase Claudia spunea...

Domnule Vlad Turburea, cum ati inventat asa niste culori cnemaipomenite? Puteti, va rog frumos, sa-mi raspundeti?

Pantiru Oana Alis spunea...

Această povestire ne arată că nu trebuie să furăm. Mi s-a părut interesantă expresia ,,Mă apăsă pe umeri cu lumină" deoarece este interesantă şi originală. Aş fi vrut să o fi inventat eu. Sunteţi un scriitor foarte priceput, domnule Vlad Turburea!

Hosu Teodora spunea...


Domnule Vlad Tulburea, povestea "Sase creioane " este o intamplare reala din copilarie?

Înv. Leonte M. D. spunea...

Vă felicit pe toți pentru citirea cu atenție, pentru curajul opiniilor și a întrebărilor și pentru micile încercări de a argumenta.

Și pentru că am promis că voi scrie și eu, o voi face în acest sfârșit de săptămână :)

Ioana Teodora Hosu spunea...

Domnule Tulburea, mai sunteti prieten cu Nicolici?

Ce v-a facut sa inventati culorile: albgalver,verben,strunero,albgalbenver?

Înv. Leonte M. D. spunea...

Dragi elevi, sunt convinsă că dacă veți avea ocazia să vă întâlniți vreodată cu domnul Vlad Turburea, ați sta mult timp la discuții, ați avea o mie și una de întrebări și nu v-ați plictisi deloc.
Ioana Teodora, apreciez curiozitatea ta. O știu de la școală :) Atenție la scrierea și la rostirea numelor și prenumelor persoanelor cu care interacționezi! (de ex. Turburea, nu Tulburea)

Înv. Leonte M. D. spunea...

Impresiile mele despre textul “Șase creioane” de Vlad Turburea

E un text modern, nonoconformist în ce privește unele reguli, dând posibilitate lectorului să uzeze de cunoștințele gramaticale și de propria simțire pentru a percepe mesajul într-un mod propriu.
Textul acesta e ca un fluid care ia forma vasului în care a fost turnat, respectiv forma sufletului cititorului. Recitind de câteva ori am avut de fiecare dată aceeași impresie că e copilăria mea surprinsă acolo. Sunt câteva elemente comune alte celor ce ne-am bucurat de copilărie prin anii 70.
Rostirile poartă amprenta omului matur, în care copilul de odinioară a devenit artist, astfel că enunțurile au inserții de epitete, metafore și comparații. Imaginile nu sunt doar desene cu degetul în aer, ci tușe clare, contururi delicate, detalii care scot în evidență frumosul real și nu care înzorzonează prin fals, prin kitsch.
Mi-au plăcut în mod deosebit expresiile, pentru modul de realizare, pentru cât sunt de sugestive : ’’candela din perete mă apăsa pe umeri cu lumină ’’, ’’ dacă aveai privirea la tine, puteai vedea toaca de la biserică furișîndu-se pe uliță, de dor de copac neînceput’’, ’’ eu îl înțărcam cu lăcrimarea unui lăstar de vie, retezat de căderea aerului peste grădină’’, tot fragmentul de la ’’trecuse vremea’’ până la ’’se juca pe uluci. ’’Trecuse toamna, trecuse și iarna, acum rochiile de mireasă se scuturau peste lume, gardurile de mărăcini se înroșeau de sîngele Domnului; în dor de iarbă crudă, oamenii se credeau miei și se lăsau duși, cu romanițe în mînă, la tăierea de păcate; seara, se vedeau pe cer lehuze cu sînii grei, venind dinspre Calea Laptelui’’, ’’prea strînse în tocuri, penițele Klaps se răzvrăteau în onduleuri de sineală; cerurile se amestecau în călimări, cu paseri cu tot. ’’ De semenea, mi-au plăcut expresivitatea unor gesturi : ’’ puneam cutia la capul patului, cu capacul deschis și mă lăsam dat difozorului cu membrană’’ , ’’ Acestea sînt lumînări, dacă scriu cu ele, se aprind și se topesc’’, ’’ desenam în aer, cu degetul arătător, ceruri, paseri și ape; da, mereu cu degetul, topește-te tu deget al meu, mai am nouă, dar creioanele mele sînt doar șase.’’.
Textul are o anume nostalgie după copilăria de ieri și abia lasă să trădeze că autorul este acum un mare artist care ,,desenează’’ cu cuvinte pe sufletele oamenilor prin creațiile literare, dar și cu culori, linii, puncte, forme care dau impresia nu doar de 3D, ci și de 7D în lucrări artisco-plastice deosebite. Un exemplu este coperta de la antologia Virtualia și de la volumul Povestiri din Casa Nordului, pe care voi deja le știți.
Cu această intervenție, ne luăm rămas bun de la artistul Vlad Turburea, simțind cum dorul de frumos ne va face să ne reîntoarcem aici, la locul primei întâlniri. În speranța că vom mai avea acces și la alte scrieri, îi mulțumim pentru că s-a lăsat descoperit și copiilor !